søndag den 13. september 2015

Havregrødssang

melodi:jorden drejer om sin akse.

På min lange indkøbsliste 
står der: husk nu mælk og kød
jeg har orden på det meste
bønnerne de skal i blød
mel til boller og til jævning
æg og honning, fisk og bær
der skal være gær til hævning
på beløbet, tak som ber.

Middagsselskab med de nære
rester fra de riges bord
retterne er ganske sære
men rustikke, kendt fra nord
jeg kan blære mig med kunnen
jeg kan vokse i min mad
men jeg bør nok egentlig sende
tak til landmanden som gad.

Rucola og artiskokker
dem har andre sat i jord
gulerødder, ja for pokker
på det store kolde bord
jeg har alt hvad jeg begærer
men har intet sået selv
og den frugt som træet bærer
får jeg dog alligevel

Jeg kan huske mine bøffer
gik og gumlede på hø
et par tusind søde “øffer"
de blev født kun for at dø
men alligevel er tanken
at naturens løb er godt
alt der kommer, må gå planken
der har tusind slægtled trådt

Havregrøden står og simrer
koger over og blir brændt
ved komfuret fravær glimrer
jeg blir reddet sår’n omtrendt
for du smiler denne morgen
mens du vasker gryden op
for nu bærer jeg på våren
i min egen spire krop

Astrid Søe 2014

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære Blog-læser.
Efterlad gerne dit eget aftryk i ord og kommentarer.
God dag!