Brems, for helvede...
brems! Mine bøger!!
Bøger gør noget ved en. De
er medvidner til livet.
Små inskriptioner, æselører, udklip, minder, notater.
De er det eneste jeg troligt bærer med - og mærk lige overvægten, ikke verden.
Jeg har hvad der svarer til
en mellemstor filial af "den sorte diamant" i bogfylde, men ikke
reoler eller vægge nok.
Konsekvensen var
selvskreven, så jeg pakkede (atter) 25 flyttekasser med bøger og begyndte den
møjsommelige og lettere triste kørsel fra mit hus
til opmagasinerings stedet uden for Hillerød.
Steffen Brandt giver mening
på en dag som den med teksten: "...Så tilfældigt her for nylig, en helt
almindelig dag, var livets trailer fyldt med ting som bare skulle losses
af..."
En eftermiddag på Hillerødmotorvejen
med livets trailer og... Brems, for helvede da - brems!
Det var vinden, farten,
friheden og den satans Hillerødmotorvej.
Kasserne var blæst op og
der fløj bøger ud over den tosporede vej.
En Tesla og en fiat sørgede
for en ren massakre.
Blink, blink.. for
helvede.. ind til siden!
Min mand løb i vejkanten og
samlede enkelte løsrevne sider sammen.
Bleg som graven - Det var
jo ham der havde pakket traileren og han ved om nogen hvordan jeg har det med
bøger. Gud bedre det.
-Øh, rolig.. Øh, ved du
hvad skat, det var da bare Dansk Kirketidende der fløj af, dem henter du da
bare på nettet eller nede i Vartov.
-Øh, ik? Skat? Sig noget,
skat?
Mens han sagde sådan, dalede som et vinterligt eventyr snelandskab, bogside efter bogside ned og landede
hvor jeg stod.
Dansk kirketidende var det
ikke, langt fra.
Svend Åge Madsens "At
fortælle mennesket" landede sønderlemmet sammen med nogle dåser i grøften og der, lige
der kom Hal Kochs "Hvad er demokrati" svævende, eller det der var
tilbage af ham og hans bog.
Der kan blive meget stille
på sådan en motorvej.
Som den stilhed der
indtræffer hos Grethe Risbjerg Thomsens digt:
"Vær lidt varsom denne
ene morgen,
træd forsigtigt i den nye
sne,
husk du går her som den
allerførste,
her bliver alle dine spor
at se"
På side 37 hos Hal Koch var
der et tydeligt aftryk af et forhjul med "Brødrene Bisps" brede dæk.
Stilhed.
Heldigvis krøb Steffen
Brandt ind i stileden med ordene:
"Det er i orden,
det er livet
og der er ingen grund til
at spille smart,
når man hænger der på
kanten, af småt brændbart"
Vi fik samlet nogen bog
"lig" sammen, kysset lidt i grøften og surret resten af "den
sorte diamants" filial fast igen.
"Det er i orden,
det er livet.
Og der er ingen grund til
at dø af chok
når antikvaren stadig
sælger Madsen, Descartes og Koch."
-For helvede, Hal Koch,
gamle svinger. Død ved Tesla på Hillerødmotorvejen.
Man skal aldrig have tillid
til trailere.
Til mennesker, jo, men
trailere, nej.
Manden eller bolden.
Manden eller bolden.
I en ny bog "Fra
krisevalg til Jordskredsvalg" af Professor Jørgen Goul Andersen, peger han
på tilliden.
Den vi mangler altså, ikke
den dejlige rummelige kærlige tillidsstørrelse der ligger i ske med kærligheden
og ikke nævner revnen i midten af dobbeltsengen med et eneste ord.
Tilliden ved at sengebunden
holder. At intet skrider selvom der er sprækker og revner og måske et Uffe
Elbæksk "Grand Canyon" dyb mellem fjedrene.
Tilliden er broen over de
fleste revner og fordybninger mellem mennesker.
Men den manglende tillid
derimod er en skifting der langsomt bliver en vane i ordene og i samtalen.
Professor Goul Andersen
peger på finanskrisen som løftestang for den manglende tillid og de indgreb i
velfærds strukturen som er foretaget siden 2010.
Politikerlede siges der
igen og igen. Eller nok nærmere personrettet lede mod den førte politik.
Professor Goul Andersen
peger på noget helt centralt, manden eller bolden.
I hans analyse fortætter
han at selfiekulturen på sin egen vis har fået skovlen under tilliden.
Vi sætter de folkevalgte
som personlige ansvarlige frontfigurer stævne i vores lede og vores mistillid.
Og hvad gør man ved det?
Vender tilbage til en gammel snak om Hal Koch der kun byder på wefies.
Det kræver en vis snilde og
ikke mindst omhu at omgås Hal koch.
Ikke mindst fordi Hal Koch går i
Grundtvigske gummisko der svupper en smule og lugter teenageagtigt når man
efterlader dem henslængt i entreen.
Det er samtalen der gælder.
Hos Grundtvig og hos Hal Koch.
Og hos dig og mig.
Det er tidens fylde et
udemærket eksempel på.
Samtalen har den samlende
kraft at den ikke kan eksistere i enerum.
Tilliden er samme
størrelse, den er en fælleskabsrettet.
(selvtillid undtaget, men
oftes fordret af andres vilje trods alt.)
Når Hal Koch brummer at
demokrati kun er samtale og at vi ikke kan levere et sandt demokrati hvis vi
stemmer om vores valg, med et mindretal til følge, så har han i sagens natur
meget ret. Ikke at det er udførligt (desværre) at drive samfund kun på samtalen
og uden at vi fra tid til anden må til stemmeurnen og krydse blyantsstreger og
gøre os selv eller andre til et mindretal.
Men når vi oveni det at
være i mindretal føler at de værdier vi svor at drive samfund på smuldrer, så
bliver afstanden i tilliden til vores folkevalgte længere og længere.
Ingen er så uvidende at man
ikke kan se en nødvendighed af indgreb, af stramme tiltag, af økonomiske
panikløsninger. Finanskrisen var og er en hård nyser der stadig snotter i
vandgrøden og sådan bliver det ved en tid endnu.
Tilliden derimod, den tåler
ikke så meget som man tror.
"Den politiske evolution"
hvor folket oplyst siger til og fra, blander sig og vil noget med deres
holdninger er ikke bare en folkeoplyst tillidserklæring til vores system, men
netop et tillidsspørgsmål der besvares fra dag til dag.
I det hele taget er vores
udgangspunkt svækket på tilliden.
Finanskrisen er blot en
brøkdel af debattens og ledens kerne.
Man kan stort set lægge det
sådan frem at alle de begreber vi dagligt bygger tilværelse, værdi og
grundtanker på har været tabuiserede de gennem de sidste 30 år med stigende kurve
mod evigheden.
Troen er tabu, døden er
tabu, danskhed er tabu, idenditetsfølelse er tabu, nationalitetstfornemmelse er
tabu, sameksistens er tabu, frygt er tabu, værdidebat er tabu, tvivl er tabu, - ikke så meget
tabu at debatten er uddød, men den er så helvedes berøringsangst.
Vi komponerer og vægter
vores ord med megen omhu og passer på med vores holdninger. Og har vi lempeligt
mod til at mene noget, husker vi lige at helgardere med et: Og det betyder jo
ikke at jeg ikke er åben for....xxx
Det gør noget ved debatten,
men noget mere alvorligt ved vores samtale.
En samtale er ikke fast. En
samtale er en prøvende legeplads hvor man uden frygt kan sætte ord i verden,
bliv møde, forstået, spurgt videre ind til og blive modsagt. Modsagt vel at
mørke uden fjendskab eller vrede. men blot som en meningsforskel.
Den form for samtale skaber
tillid. også selvom man er ueninge.
Når Professor Jørgen Goul
Andersen peger på forskelligrettede tillidstab og deres begrundelser i
finanskrise, terror, værditab mv. kunne man måske tilføje tendensen af tabu
belagte emner og dermed en mindre levende samtale.
Men hvordan udvikler vi et
samfund med tabuer i debatten? Hvornår holdt vi op med at tale uden forbehold?
Jeg mener ikke uhøvisk tale eller en skov er en skovl, men tvivlens skabende
sprog, hvor vi ikke dømmer hinanden inde eller ude. Tvivl er i det samtalende
opdrag en frontløber for tilliden.
Man kan ikke tale ned til et oplyst folk.
Da Grundtvig.. (ja ja, jeg ved det, han blander sig da også i alt - tilgiv, thi jeg ved ikke bedre) opfandt folkehøjskolerne var det ikke for at ensliggøre folket.
Nærmere det modsatte. Oplysning giver mere samtale, mere tvivl, flere holdninger, mere bøvl.
Men godt bøvl. Sådan noget man finder i Brugsen i Brovst, eller på genbrugspladsen i Hjørring og på Christianshavns torv. Bøvl med livet og meningen med det hele og deraf en snak med naboen om dette og hint.
Meningsforskelle.
Højskolen var meget enkelt tænkt som en mulighed for oplysning.
Fra grundtankerne ved vi at Grundtvig var dybt bekymret over folkestyret, hvis folkestyrets grundlag (folk) var uoplyste og "plovfuren" trak sammenhængskraften ned.
Sammenhængskraft er kun mulig hvor agtelse agerer som pejlemærke.
Agtelse, vel og mærke, for alles holdninger og meninger. Uddannelse underordnet, men dog veloplyst og dannet til livet og medborgerskabet i et demokrati.
Da højskolen begyndte sin vaklende gang i verden tog den en meningsfuld rolle på sig, som ingen eller intet siden har kunnet måle sig med.
Ikke universitetet, ikke landbrugsskolen, ikke bloggeren, ikke meningsdanneren, ikke magteliten.
Højskolen skabte en samtalekultur hvor ingen var tvunget af deres æt, opdrag, stand, tro eller vid.
Et frit mødested hvor samtalen mellem mennesker ikke havde facit eller målstyrede løsninger.
Hvor ingen skulle eksamineres i tankegange eller forkyndelse.
Og når man ikke skal eksamineres i sin holdning eller sit vid, er der højere til loftet.
Vi har hårdt presset beholdt dette samtalefristed. Samtalen utvungne rum.
Mødet mellem lærde og lægfolk og smukkest er det at ingen holdning tæller mere end den andens.
Det er her samtalen skaber sammenhængskraft.
Det er her hvor det at være folk stadig er en livslang dannelse, der ikke kræver su.
Og tag endelig ikke fejl. Højskolerne bemandes af akademikere for langt de flestes tilfælde.
Men selvom højskolelæreren og forstanderen er akademisk skolede, er de i deres hverdag tvunget til at være "på lige fod". Det gør noget dannelsesmæssigt ved enhver, både for lærer og deltager.
Det er sproget og samtalen der ændres.
Når man har siddet 7 år for Lea og erhvervet sig en akademisk værktøjskasse og som højskolelærer mødes af et bralrende grin og ordene: Så kan du passende bruge 7 år på at genlære et formidlingssprog. Nå? Altså nå, i den der Ph'ske forstand. Bare nå og siden NÅhh!
Det rum, mulighedens samtalerum, er det rum der forenkler det at være folk.
Man kan ikke "falde i" politikerlede, frygt for landsdelssplittelse eller formå at føle sig dummere end universitetet tillader, det øjeblik en samtale foregår på lige fod.
Samfund betyder stadig at vi skal finde sammen. Ikke bare historisk, men hver eneste dag.
Sammenhængskraft kræver samtale - på tværs af meningsforskelle.
"Til et folk sig alle høre, som sig regne selv dertil". (Citat Grundtvig) uagtet farve eller front.
Eller som de siger i Gravlev: Det betyder ikke så meget om man kan regne, bare man kan regne den ud. (Citat, min husbond)
Engagement eller en enarmet tyveknægt?
Politikernes form er også
tidsomskiteligt. Det debaterer vi en del.
Er der for meget show og
instagram og for lidt reel politisk tænkning. For lidt kontakt med borgerne?
Hvis vi vender tilbage til
Hal Kock handler det ikke om borgere, men om medborgere.
At være medindflydende, medlevende, medskabende, medvidende, medmennesker.
Engagement er altafgørende for et levende samfund. For et demokratisk virke.
At være medindflydende, medlevende, medskabende, medvidende, medmennesker.
Engagement er altafgørende for et levende samfund. For et demokratisk virke.
Igår afholdt Højskolerne
den længeventede konference om Engageret dannelse under hovedtiltaget:
Højskolepædagogik.
Hvad det lige præcis er, er
nok bedst at finde i billedsproget et sted på Hillerødmotorvejen.
I vinden, hvor livets
trailer fyldes af dannelse, engagement, tillid, samtale og trods.
Hvor noget man tror er
sikkert kommer i skred og hvirvles op og ud i verden. Hvor noget lander igen,
ukendeligt, genkendeligt, forandret, forankret, fragmenteret, frisat men stadig
sig selv.
Højskolen er på sin vis
upædagogisk i sit opdrag. Den spørger mere end den svarer.
Den griber mere om sig end
den lovede og den lover et, men udmunder i noget andet. En klogskab på
fælleskaber på tværs af mennesker - i netop samtalen smeltedigel.
Det er det med tilliden.
Det med mødesteder i verden hvor man overtydes om at et menneske består af
mange forskelligrettede muligheder, holdninger og veje. De er givet i det sprog
og de ord vi deler som et fælles blik på vores forskelligheder og netop viljen
til at være stærk i forskelligheden.
Hal Koch, Grundtvig, Svend
Åge Madsen, Grethe Risbjerg Thomsen, Steffen Brandt og Jørgen Goul Andersen er
ganske forskellige og alligevel har de et fælles opdrag i det med tilliden -
til mennesket. men også til tvivlen og med en viden om at når tilliden trædes
under fode, så koster det fælleskabet.
"Man bør
mindst en gang i sit liv tvivle på sandheden af sine meninger for at finde ud
af, hvad der ubetvivleligt er sandt" sagde Descartes som bekendt. Det
gælder også når tilliden er trængt politisk og værst; når fælleskabets tillid
vakler.
Efterskrift Det kan være, en dag på Hillerødmotorvejen at man opdager at man skal skifte spor.
Det er faktisk muligt for en Tesla at skifte vognbane når en askegrå mand og en stortudende kone står med en utro trailer i vejkanten og ser Kochs endeligt.
Glæder mig til igen at kunne skrive tesla, tillid og trailer med stort.
Efterskrift Det kan være, en dag på Hillerødmotorvejen at man opdager at man skal skifte spor.
Det er faktisk muligt for en Tesla at skifte vognbane når en askegrå mand og en stortudende kone står med en utro trailer i vejkanten og ser Kochs endeligt.
Glæder mig til igen at kunne skrive tesla, tillid og trailer med stort.
I mellemtiden har jeg iøvrigt
en trailer til salg - nogen bud?