Grundlovstale 2017 - Grundlovsmødet på Orenæs Saloner kl 13:30-15:30
Vi er hinandens mulighed.
Find dig i grundloven eller
find dig i hvad som helst!
Det er på alle måder både
festligt og u festligt at fejre grundloven.
Festligt fordi vi med
grundloven har taget en beslutning om at ville hinandens forskelligheder og
taget skridt til at forløse en fælles medbestemmelse i hinandens liv.
Samfund betyder at finde
sammen.
Og et samfund passer ikke præcist
på den enkelte, men er et mødested mellem mange.
Mødesteder er festlige. De vil
noget, vi vil noget, med hinanden.
Grundloven er u festlig fordi
den minder os om at forskellighederne kan briste.
At vi ikke kan leve på
fredelg vis sammen, uden at skrive regler og lovbøger hvori vi skal agere og
udleve vores samfundsgerninger.
Et samfund er ikke givet på
forhånd, men er en gradbøjning mellem mennesker der lever i et geografisk
område.
Det er på sin vis u festligt.
Nede i kolonihaven er der
gnidninger om perlegrus eller ej og på tinge skal de folkevalgte beslutte sig
til om man må brænde bibler, koraner eller ugens rapport – uden at det skal
have opsættende virkning for den enkelte borger.
Grundloven er på mange måder
en skæbnebog for et samfund.
Den skal sætte fri, men til
hvad og for hvem?
Friheden kan man ikke skalte
og valte med.
Den er uløseligt bundet med
ansvaret.
Grundloven har den ene opgave
at fortætte ansvarstagen, så friheden kan gå på frierfødder uden blusel, i et
folk.
Grundloven er et stykke
frimodigt tekst der gør et folk myndigt.
Ikke bare magthaver
magelighed, men en egentlig tillidserklæring til medborgerskabstanken.
Historien kender vi forfra og
bagfra.
Også gnidningerne ved
grundlovens indførelse.
Er vi oplyste nok til at
styre et samfund?
Er folket virkelig bedste
regent?
Kan man overlade magten til ”pøblen”?
Medbestemmelse er krævende.
Det er ikke biologisk
indbygget, men et stadigt eksperiment mellem mennesker i en politisk
menneskelig evolution.
Det er den form vi har
kortest erfaring med og som er mindst gennemtestet.
Mennesket er vandt med at en
drager for og resten følger. At vi udpeger en leder og lader flokken vandre i
de fodspor.
Ikke så meget anderledes end
savannes hierarki.
Grundtvig havde det svært med
grundloven, ikke fordi han ikke mente at folket skulle have medbestemmelse, men
fordi han mente at medbestemmelse må holde hånd med oplysning.
Et uoplyst folk kan ikke
agere i myndighed.
Med grundloven satte vi
oplysning først.
Vi valgte at hele folkets
fylde er tillidsbærende og ansvarsmuligt.
Der findes vel ikke større
tillidserklæring end at få overdraget et ansvar, ikke bare for en selv, men for
ens medmennesker.
Derfor er grundlovsdag en
festdag. Fordi den fejrer troen på et oplyst medborgerskab, på næstekærligheden.
Oplysning være skal vor lyst
Og det så kun om sivet
Men først og sidst med
folkeryst
Oplysningen om livet!
Grundtvig
Oplysning er vores løsen i
nord, oplysning for Loke, såvel som for Thor.
Når vi koger grundloven ind
til smertegrænsen er der kun den magiterning tilbage: oplyst ansvar til frihed
og mulighed for hverandre i gensidig tillid.
Det er da et festligt
eksperiment mellem mennesker – og vi eksperimenterer stadig og famler os frem i
hinandens mulighed.
I går aftes kom jeg hjem fra Wittenberg
efter endnu et besøg hos den gamle Luther. Det gør noget ved ens tillid.
Luthers teser, der siden rev
så meget med sig og skabte reformationen, er en tillidserklæring fra et
menneske, til mange mennesker.
Luthers teser er også en maggiterning
af tillid. Spørge må man vel, fra menneske til menneske og alt skal drøftes, i
den brede offentlighed. Også religion og røgelse.
Luthers teser er størst når
man husker at de åbner samtalen og ikke er endegyldige svar. På samme vis lever
vi i dag. Vi er mødestedet mellem holdninger og vores grundlov lover os at
vores holdninger ikke skal skamme sig over noget, men kunne holde til at blive
modsagt.
Vi øver os stadigt i at være
samtalens oplyste land.
Og særligt i denne tid er
samtalen under pres.
Ikke blot retten til at ytre
sig, men muligheden for at føle sig fri i holdning og ord.
Det er fordi vi har en smule
ondt i tilliden.
Det gør ordene hårde og
glatte. Debattonen uforsonlig og spørgsmålet mindre vigtigt end svaret.
Også selvom vi gør vores
bedste for at minde hinanden om at tilliden fra menneske til menneske og fra
folk til folk er vigtigste værdi.
Men når tilliden ikke på
samme vis sætter os fri og frimodige i samfundet, så halter helheden.
Kun den der har modet til at
lægge sin skæbne i andres hænder er rigtigt fri.
Uden bånd og i egentlig
tillid.
Det frisætter også egne
ståsteder og holdninger.
Vi taler i samtiden meget om
at bygge bro.
Broen er selvsagt tilliden
der bærer håbet fra den ene til den anden.
Simon og Garfunkel har sagt
det så hjertegribende:
I'll take your part, oh, when darkness comes
And pain is all aroundLike a bridge over troubled waterI will lay me downLike a bridge over troubled waterI will lay me down
Tillid er at lægge sig selv
ned, at være et vadested i oprørt vand.
En trædesten af tillid.
Tillid kan ikke tvinges –
sådan skrev jeg engang for mange år siden.
Det kan den stadig ikke.
Brobyggeri kan ikke
gennemtvinges.
Det er noget der opstår uden
rettesnore og ingeniørtegninger.
Terror på London Bridge er
tillidskrig.
Hvad der binder os sammen,
over bælt og sund, flod og åløb, hånd i hånd og menneske til menneske, knuses
under andres vilje.
Mod denne vilje ved vi at kun
tillid kan sejre, tillid og frimodighed mod håb, kærlighed og samhørighed.
Tillid er noget der gror på
os, noget der slår ind, i kærlighed, i handlemåde og i sindelag.
Samfundet er bygget af
gensidig tillid.
Det er tillidens eneste
fundament.
Vi behøver ikke tale om
lighed, broderskab eller retfærd hvis tilliden er tilstede.
Mennesket muliggør hinanden.
Mennesket er intet om vi, som
sømanden, kun har sin enegang…, som Peter Kemp skrev engang,
Ingen er uundværlige men alle
er uerstattelige!
Grundloven er ægteskabets
papir vi har på hinanden som borgere.
Vi lover at elske og ære, i
medgang og modgang. Og hører samhørigheden op må vi forlade det samfund vi var
en del af.
Man kan ikke vælge grundlaget
fra.
Man kan bygge videre på det,
man kan debattere, demonstrere, modsige, men grundlaget som tillidserklæring står
alligevel fast. Den er urokkeligt idet at det er den beskrevne tillid mellem
mennesker.
”Kærlighed og intet andet,
elsker op en helteæt”
Find dig i grundloven, eller
find dig i hvad som helst!
God grundlovsdag – jeg elsker
også dig, til døden os skiller.
Tak for tilliden.